rayenrob.reismee.nl

Batu naar Kalibaru

de reis van vandaag was de laatste grote afstand die we op het eiland Java moesten afleggen we vertrokken wederom om 07.00 uur en het eindpunt van vandaag was Kalibaru dit is gelegen aan de oostkant van Java. De reis ernaar toe was wel kort want we zouden om 15.00 bij het hotel aankomen en onderweg kregen we ook nog onze lunch. De chauffeur en bijreider begeleiden ons al de hele reis op Java echter degene die we op Sumatra hadden waren toch beter want voorin de bus zitten is geen pretje met al dat verkeer hier. Het autorijden hier verschilt nogal ten opzichte van wat we gewent zijn want het gaat kris kras door elkaar en inhalen gebeurt met nogal gevaarlijke situaties. Maar gelukkig is desondanks 1x misgegaan echter niet door de schuld van de chaufeur.

We zagen onderweg wedertom veel plantages en kwamen door leuke dorpen echter hier is ook veel armoede want in het berggedeelte zaten kinderen en vrouwen langs de weg en hadden weinig ook werd er in sommige plaatsen gebedelt voor geld en dit voor bouw van een moskee in hun dorp ze stonden dan in het midden van een drukke doorgangsweg.

Het hotel in kalibaru is vrij eenvoudig en heeft 2 onder 1 kap appartementen met een douche en een veranda. Het uitzicht is echter klasse want er stroomt een beekje jangs en het zwembad ziet er mooi uit. De excursie van vandaag was naar de plantage en naar een huis met weeskinderen hier konden we wederom onze spulletjes achter laten en omdat Jolanda morgen jarig is gaan zij speciaal een taart maken die we morgen voor vertrek ophalen.

Morgen de reis naar Bali naar het 5 sterren resort in Kuta de groep valt dan uiteen 8 gaan er naar Kuta en de rest naar Benoa.

Bromo

Vandaag al vroeg uit de veren want om 01.00 uur werden we gewekt en we vertrokken om 01.30 met 2 busjes richting de Bromo vulkaan. Het was een rit van 2 uur de zonsopkomst voor vandaag was 05.15 we waren dus op tijd om een goed plekje te vinden voor een mooi uitzicht.

De tocht naar de vulkaan deden we via jeeps en het wegdek was enorm slecht en we erdenb flink wakker gehouden door het schudden. Aangekomen op de grote vlakte stonden er paarden klaar voor liefhebbers die het stuk naar de trap niet wilden lopen kosten 8,50 euro voor een retourtje zelf hebben wij dit natuurlijk gedaan en het was een heel mooi en rustig paard. Het ging met het paard natuurlijk een stuk sneller dan door het zand te ploederen op eigen kracht en we hadden dus een voorsprong op de rest van de groep. De 250 treden die naar de top leiden lagen flink onder het zand en was dus erg glad en met enkele pauzes was ik zelf als eerste boven van de groep. Bovenop was het vrij smal aan de ene kant zag je de trap met daarnaast de helling die niet zo steil was echter de andere zijde daar moest je niet invallen die was erg steil en er waren geen hekjes en het was er erg druk dus uit kijken.

De afdaling ging redelijk maar was toch gevaarlijk eenmaal onderaan gekomen stond het paard met zijn begeleider alweer klaar om ons terug te brengen naar de jeeps. Robert had vandaag veel last van zijn darmen en moest enkele stunts uithalen om alles kwijt te laten.

Eenmaal in de jeep ging de toch terug over de hoibbelige weg naar boven waar we toen over stapten in de 2 busjes één met 9 en de ander met 10 reizigers van onze groep. We waren om 11.15 terug bij het hotel en na een douche hebben we de rest van de middag lekker bij zwembad gelegen. Deze middag kwam ook de fox tv groep aan in ons hotel een heel gedoe.

Vanavond hebben we het diner in het hotel en morgen reizen we weer verder.

Prambanan

De reis door Indonesië ging vandaag verder met de langste reis over Java van Yogyakarta naar Batu. We mochten 2 dagen verblijven in een mooi hotel in Yogyakarta en waar we een heerlijk ontbijtbuffet hadden er was tevens een mooi zwembad. Na het ontbijt reed de bus naar het tempelcomplex 'Prambanan' De grootste budhistische tempel van Java helaas door de aardbeving van 2006 is het complex nog niet helemaal hersteld. Zo was de ingang naar de tempel nog afgesloten wel waren de kleinere tempels open. Vanwege de warmte waren we dus om 07.15 al bij de tempels na een een rondleiding van de gids vertrokken we rond 08.45 richting Batu. De eerste koffiestop was om 11.00 bij een banketbakkerszaak waar we koffie / thee kregen ook konden we er gebak kopen. De lange afstand die we vandaag moesten afleggen was wel te merken want het was vrij rustig in de bus en sommigen probeerden wat te slapen maar het wegdek waarover we reden was niet al te best. We verlieten west java en reden Oost java binnen waar we de lunch kregen geserveerd het was een vrij eenvoudig restaurant maar toch wel lekker. Enkele personen in de groep die hebben wat maagklachten maar het valt tot nu toe mee. We reden verder en we kwamen rond 18.00 uur aan in het bergdorp Batu het is hier net of je in Zwitserland zit tussen al die bergen het hotelcomplex is vrij groot en heeft 4 restaurants waarvan 1 24 uur service heeft. De komende nacht worden we om 01.00 gewekt om naar de Bromo vulkaan te gaan en daar de zonsopgang mee te maken we zijn rond 11.30 terug en hebben dan een vrije dag en kunnen dan lekker aan het zwembad bijslapen.

4 bussen met nederlanders zitten in dit hotel.

Yogyakarta

Yogyakarta vandaag zijn wij hier vandaag in de buurt gebleven en we begonnen na het ontbijt en vertrokken om 07.00 richting een klein batikfabriekje waar enkele vrouwen bezig waren met het bedrukken van stoffen. Dit gebeurt met eerst het ontwerp tekenen en vervolgens de was erover smeren. Hoe meer kleuren erin zitten hoe langer het duurt voordat het doek klaar is. We kregen ook de mogelijkheid om iets te kopen maar dat zat er vandaag nog niet in. Degenen die niet mee wilden op de becap tour stapten in de bus en de rest ging zitten in de fiets met bak voorop de fiets. We werden rondgereden door het oude gedeelte van Yogyakarta waar veel oud hollands herenhuizen stonden het was een leuke ervaring. Na 45 min kwamen we aan bij het paleis van de Sultan zelf hebben we hem niet gezien wel kregen we een leuke rondleiding van de gids die in 1938 werd geboren en goed nederlands sprak alleen hij was lastig te verstaan.

Het 2e gedeelte van de ochtend bezochten we een lederwaren winkeltje waar een nederlandse vrouw samen met haar aziatische man dit bedrijfje runde. Voor een impressie zie: www.jayalenggeng.com in de winkel dronken we ook onze koffie.

Na dit bezoek was er de mogelijkheid om geld te halen maar daar moest eerst de machine gevuld worden en er stond dus een bewaker voor de deur. De lunch was wederom goed verzorgd en konden ons klaar maken voor de fietstocht. We reden even buiten Yogyakarta in de buurt van de Prambanan het was een leuke en gezellige tocht door kleine dorpjes en waar geen groot verkeer was. Om 17.00 waren we terug in het hotel en namen een duik in het zwembad.

Morgenvroeg bezoeken we de Prambanan en rijden dan door naar Batu waar we s´nachts naar de Bromovulkaan gaan om de zonsopgang te gaan bekijken.

Borobudur en plateau van Dieng

Op deze dag vertrokken we om 07.00 uur uit het Hotel in Wonosobo dat ons zeer goed bevallen was vooraf werd ons medegedeeld dat dit hotel geen sterren had maar stijl en dat bleek ook want het hotel zag er mooi en warm uit. Alleen de afwerking daar kunnen ze in Indonesië nog veel van westerlingen nog veel van opsteken. Het hotel was in handen van een echtpaar en de vrouw was nog steeds aanwezig in het hotel echter haar man is reeds overleden en zij hadden vroeger contact met Prins Bernhard & Prinses Juliana ( zie foto) deze bezochten vaker Indonesië en de foto is destijds genomen op het eiland Samosir ( Sumatra). Ook zou er volgens onze reisleidster nog een niet erkende dochter van Prins Bernhard zijn hier op Java.

De eerste bestemming was vandaag het plateau van Dieng.

Het Diengplateau of Diëng is een complex van vulkanen op Midden-Java in Indonesië. Het complex bestaat uit 2 of meer vulkanen en 20 kleine kraters. Het plateau ligt gemiddeld op 2.300 meter hoogte. De hoogste pieken zijn de gunung (berg) Prahu (een stratovulkaan van 2565 meter), de Pakuwaya (een kegel van 2398 meter) en de Bisma (een kegel van 2365 meter)

In 1996 was de laatste uitbarsting van een vulkaan in dit plateau.

We bezochten hier het Dieng tempelcomplex vanuithet hotel met 3 kleine taxibusjes en ik zateen busje dat halverwege motorproblemen kreeg. Dechauffeur sprong uit het busje en hield een ander busje aan daarin zaten indon. vrouwen en zij moesten het busje verlaten ze hadden allerlei manden bij zich met boodschappen wij mochten toenin dit busje plaats nemen om onze reis te vervolgen.Bovenaan aangekomen stondhet temptelcomplex daarna gingen we door naar de krater waar zwavel omhoog kwam en als laatste het kratermeer met de verschillende kleuren deze ontstaan door o.a de diepte.

_________________

Borobudur

Hier kwamen we rond 13.30 uur aan we begonnen met de lunch in een nabij gelegen restaurant hierna werden we afgezet op de parkeerplaats bij de Borobudur. We liepen richting ingang waar onze gids klaar stond en moesten we een tempel kleed om doen hierop de afbeelding van de Borobudur. De gids vertelde ons het verhaal over de geschiedenis van dit wereldwonder.

Desa Tour

Toen we de borobudur hadden verlaten je mocht maar 15 min op de bovenste lagen rondlopen

stonden de paarden klaar met daarachter hangend een klein wagentje waarin 2 personen konden plaats nemen. We bezochten het dorpje dat vlakbij de Borobudur lag het inwonersaantal van dit dorp is 300.en hier kregen we ook een kleine rondleiding en zagen hoe zij leefden.

Bandung - Wonosobo

Zaterdag Bandung-Wonosobo

Wederom ging vandaag de wekker om 05.30 maar na 2 weken raak je er al weer aan gewend om zo vroeg op te staan het ontbijt was vanaf 06.00uur echter de ontbijt kok kwam pas om 06.30
Op het buffet stond wederom voor de liefhebbers veel indische gerechten maar ook toast en diverse soorten zoete broodjes.
Ook was er jam en hagelslag de hollandse kaas die zijn we nog niet tegengekomen in de hotels na het ontbijt vertrokken
we in kleine busjes richting het station in Bandung samen met de andere 2 fox groepen. De trein zou om 08.00 uur vertrekken
en we hadden gereserveerde plaatsen in de 1e klasse (vergelijkbaar bij ons met de 2eklas) in de trein konden we heerlijk zitten
en werden ook nog eens de ruiten gewassen voor vertrek. Toen de trein eenmaal op gang was gekomen konden we genieten van het
mooie uitzicht ook was het mogelijk om foto's te maken vanuit de deuropening want die stonden open wel goed vasthouden.;
In het begin van de middag kregen we onze nasi ramus of nasi goreng welke we eerder hadden doorgegeven wat we graag wilden
hebben.Er werd ook vandaag gezongen voor Jan ( 1van de 6) hij was 51 geworden vandaag.

In de plaats Kroya stapten we uit de trein en liepen naar onze foxbus die daar stond te wachten met onze koffers erin we
zetten koers richting Wonosoba een rit van 3 uur we hielden nog aan bij een plantage waar witte stengels werden geteelt die men
in de soep eet (zie foto's) het lijkt op mie.

Toen we bijna bij het hotel kwamen moest de bus plotseling hard op de rem en wat bleek er was een vrouw met kind die aan de vereerde
kant van de weg reed tegen de bus gekomen. De chauffeur met bijrijder snelden uit de bus maar gelukkig was het niet ernstig
wel moest de bijrijder achter blijven op de plaats van het ongeluk als een soort borg en alles ook nog eens voor het polisi bureau
De bus reed door naar het hotel en daarnas kon de chauffeur terug naar de plek om de zaak te gaan afhandelen.

Het hotel ziet er gezellig uit en is uit begin 20e eeuw.
Morgen weer een druk programms eerst naar het plateau van Dieng en de desa tour naar de Borobudur die weer helemaal toegankelijk is
na de vulkaanuitbarsting van een tijdje geleden

Vrijdag Bandung e.o

Terwijl het in Nederland de warmste september maand in 100 jaar was zijn wij nu bijna 2 weken onderweg en vandaag hadden wij op het programma staan een bezoek aan een klein fruitmarktje en vervolgens de krater van de vulkaan. De dag begon dus alweer vroeg want om 07.30 zaten we al in de bus enkele deelnemers hadden besloten om niet deel te nemen aan de excursie want zij hadden al eerder een plantage bezocht. Bij de krater aangekomen stonden weer natuurlijk veel verkopers met hun spulletjes en afdingen was weer de normaalste zaak van de wereld. Robert zag een mooi uit hout gesneden aapje en besloot om deze mee te nemen nadat hij flink had afgewdongen zaten we 60% onder de vraagprijs.Het bezoek aan de krater duurde 45 min maar was tekort om helemaal naar de krater toe te lopen over het sterk afdalende looppad dus bleven we vooraan en hadden toch wat mooie plaatjes kunnen schieten. De busjes die ons van de parkeerplaats lager gelegen naar boven hadden gereden brachten ons ook weer terug daar naar toe. De volgende bestemming was de lokale theefabriek en daar kregen we uitleg hoe thee wordt verwerkt. Dit bezoekje sloten we af met het proeven van de beste soort thee cat.1 en kregen ook een doosje thee mee voor thuis.

Het volgende dat op het programma stond was een bezoek aan zwavelzwembad dichtbij gelegen Bandung hier konden we als we wilden een warme duik in nemen hier werd tevens de lunch geserverveerd. Toen we weer in de bus zaten werden we op een afgesproken plek samengevoegd met de andere fox groep die de Java-Bali reis onderneemt en degenen die naar het muziekschooltje wilden stapten in de andere bus wij zelf wilden terug naar het hotel om lekker in het zwembad en in de zon tot rust te komen.

Vanavond gaan we met kleine taxi's richting het centrum en worden onze koffers samen met de bus om 20uur opgehaald voor de reis naar Croya waar wijzelf met de trein naar toe reizen morgenvroeg.

Donderdag 29 Sept

De wekdienst van het hotel wekte ons om 06.00 want om 06.15 moesten de koffers klaar staan op de gang en er tijd was voor het ontbijt voor we vertrokken richting Bandung. De fox bus die we op de reis ter beschikking hebben reed eerst deze ochtend een ritje door Jakarta oude stad daar zagen we de grootste moskee van Jakarta en reden langs het presidentieel gebouw en het nationaal monument. In Jakarta is het op de hoofdweg verboden om tussen 07-10 en 16-19 uur alleen in een auto te zitten er mogen minimaal 3 personen in de auto zitten op hier op te rijden anders dient men de paralelweg te nemen echter deze zitten zo vol dat men 1 tot 2 uur langer onderweg is om dit op te lossen zijn er langs de weg m/v die men kan meenemen en men betaalt deze 10 000 rupie en voorkomt dat men een boete krijgt op de hoofdweg ook staan kinderen s'ochtends te wachten om mee genomen te worden.

Het is enorm druk en er is zoveel verkeer dat het bijna onmogelijk is om de weg over te steken zo ook bij het presidentieel gebouw daar wilden we een foto maken van dichtbij maar het verkeer bleef maar voorbij schieten. Er is een eenorm contrast tussen rijk en arm in Jakarta zo zie je een modern hotel/kantoor zo zit je in de sloppenwijk.

Nadat we de rondrit hadden gehad verlieten we Jakarta over de tolweg riching Bogor hier bezochten we de botanische tuin daar zagen we tal van boomsoorten en kregen we koffie/thee bij aankomst. De reis ging verder en we gingen binnendoor richting Bandung een route door bergachtig gebied en waar op de hellingen de theeplantages waren aangelegd.

De lunch was in Pacet hier stond een restaurant dat ooit door nederlanders is opgestart en we hoorden dat men hier bitterballen en poffertjes kon krijgen. Nasi en witte rijst met sate stond wederom op het menu en bij het dessert naats fruit stonden er vers gebakken poffertjes klaar.

Veel opdringerige verkopers vinden we hier op Java terug iets wat op Sumatra veel minder was

ze verkochten kerstkaarten en uitgesneden houten poppen en lieten je geen minuut met rust tot in de bus aan toe dus snel ging telkens de deur dicht bij vertrek. We kwamen om 18.15uur aan in het hotel in bandung en ontvingen het programma voor morgen: een bezoek aan de theeplantage en mochten we zin hebben dan was er s'middags een bezoek aan een schooltje in Pak Ujo waar javaanse kinderen zingen en spelen op de angklun (=) traditioneel instrument van bamboe.