rayenrob.reismee.nl

Donderdag 29 Sept

De wekdienst van het hotel wekte ons om 06.00 want om 06.15 moesten de koffers klaar staan op de gang en er tijd was voor het ontbijt voor we vertrokken richting Bandung. De fox bus die we op de reis ter beschikking hebben reed eerst deze ochtend een ritje door Jakarta oude stad daar zagen we de grootste moskee van Jakarta en reden langs het presidentieel gebouw en het nationaal monument. In Jakarta is het op de hoofdweg verboden om tussen 07-10 en 16-19 uur alleen in een auto te zitten er mogen minimaal 3 personen in de auto zitten op hier op te rijden anders dient men de paralelweg te nemen echter deze zitten zo vol dat men 1 tot 2 uur langer onderweg is om dit op te lossen zijn er langs de weg m/v die men kan meenemen en men betaalt deze 10 000 rupie en voorkomt dat men een boete krijgt op de hoofdweg ook staan kinderen s'ochtends te wachten om mee genomen te worden.

Het is enorm druk en er is zoveel verkeer dat het bijna onmogelijk is om de weg over te steken zo ook bij het presidentieel gebouw daar wilden we een foto maken van dichtbij maar het verkeer bleef maar voorbij schieten. Er is een eenorm contrast tussen rijk en arm in Jakarta zo zie je een modern hotel/kantoor zo zit je in de sloppenwijk.

Nadat we de rondrit hadden gehad verlieten we Jakarta over de tolweg riching Bogor hier bezochten we de botanische tuin daar zagen we tal van boomsoorten en kregen we koffie/thee bij aankomst. De reis ging verder en we gingen binnendoor richting Bandung een route door bergachtig gebied en waar op de hellingen de theeplantages waren aangelegd.

De lunch was in Pacet hier stond een restaurant dat ooit door nederlanders is opgestart en we hoorden dat men hier bitterballen en poffertjes kon krijgen. Nasi en witte rijst met sate stond wederom op het menu en bij het dessert naats fruit stonden er vers gebakken poffertjes klaar.

Veel opdringerige verkopers vinden we hier op Java terug iets wat op Sumatra veel minder was

ze verkochten kerstkaarten en uitgesneden houten poppen en lieten je geen minuut met rust tot in de bus aan toe dus snel ging telkens de deur dicht bij vertrek. We kwamen om 18.15uur aan in het hotel in bandung en ontvingen het programma voor morgen: een bezoek aan de theeplantage en mochten we zin hebben dan was er s'middags een bezoek aan een schooltje in Pak Ujo waar javaanse kinderen zingen en spelen op de angklun (=) traditioneel instrument van bamboe.

tot zover voor vandaag

Jean Godding

Wat een drukke dagen toch allemaal houden jullie het nog een beetje vol?
Vandaag was het weer 30 graden in Limburg heerlijk we hebben een weekje vrij straks eens kijken naar PSV.
Veel plezier nog in Bandung

Eveline

Mooi verslag met vele indrukken !ga zo door!