rayenrob.reismee.nl

Yogyakarta

Yogyakarta vandaag zijn wij hier vandaag in de buurt gebleven en we begonnen na het ontbijt en vertrokken om 07.00 richting een klein batikfabriekje waar enkele vrouwen bezig waren met het bedrukken van stoffen. Dit gebeurt met eerst het ontwerp tekenen en vervolgens de was erover smeren. Hoe meer kleuren erin zitten hoe langer het duurt voordat het doek klaar is. We kregen ook de mogelijkheid om iets te kopen maar dat zat er vandaag nog niet in. Degenen die niet mee wilden op de becap tour stapten in de bus en de rest ging zitten in de fiets met bak voorop de fiets. We werden rondgereden door het oude gedeelte van Yogyakarta waar veel oud hollands herenhuizen stonden het was een leuke ervaring. Na 45 min kwamen we aan bij het paleis van de Sultan zelf hebben we hem niet gezien wel kregen we een leuke rondleiding van de gids die in 1938 werd geboren en goed nederlands sprak alleen hij was lastig te verstaan.

Het 2e gedeelte van de ochtend bezochten we een lederwaren winkeltje waar een nederlandse vrouw samen met haar aziatische man dit bedrijfje runde. Voor een impressie zie: www.jayalenggeng.com in de winkel dronken we ook onze koffie.

Na dit bezoek was er de mogelijkheid om geld te halen maar daar moest eerst de machine gevuld worden en er stond dus een bewaker voor de deur. De lunch was wederom goed verzorgd en konden ons klaar maken voor de fietstocht. We reden even buiten Yogyakarta in de buurt van de Prambanan het was een leuke en gezellige tocht door kleine dorpjes en waar geen groot verkeer was. Om 17.00 waren we terug in het hotel en namen een duik in het zwembad.

Morgenvroeg bezoeken we de Prambanan en rijden dan door naar Batu waar we s´nachts naar de Bromovulkaan gaan om de zonsopgang te gaan bekijken.